Mange bør droppe ferien i år, melder banktopp

Sommerferien nærmer seg og feriepengene er snart på konto, men ifølge en ny undersøkelse er det stor forskjell på nordmenns økonomiske prioriteringer. Mens 2 av 10 skal betale ned gjeld med feriepengene, planlegger over 1 av 10 å avholde årets ferie med betalingsutsettelse. – Har du allerede vanskeligheter med å betale utgifter, er ferie det siste du burde prioritere, sier Steinar Thoresen, Norgessjef i Bluestep Bank.

Undersøkelsen, som er gjennomført av YouGov på vegne av Bluestep Bank, viser at 12 prosent planlegger å betale for kommende ferier med kredittkort og betale senere. 8 prosent skal bruke kredittkortet til det som ikke strekker til med oppsparte midler. I tillegg innrømmer 13 prosent av de med forbrukslån å ha betalt ferie med lånet.

– Mange nordmenn har fått kjenne på kroppen hvordan livet blir når utgiftene overgår inntektene, og med sommerferien rett rundt hjørnet kan det bli nok en stor utgift. Det at såpass mange skal betale ferie med betalingsutsettelse, mener vi er urovekkende, sier Steinar Thoresen, Norgessjef i Bluestep Bank, og legger til:

– Å betale ferien med kredittkort er jo anbefalt både med hensyn til forsikringer, samt sikkerhet mot svindel. Dessverre vet vi, av erfaring og spesielt i disse tider, at alt for mange får vanskeligheter med å nedbetale gjelden etter ferien. Å betale ferie med forbrukslån kan også gi alvorlige konsekvenser dersom pengene ikke strekker til.

Stikker hodet i sydensanden
Undersøkelsen viser at den kraftige prisveksten og stadig økende renter har stor innvirkning på nordmenns forhold til privatøkonomi. Hele 7 av 10 er bekymret for en fremtid med stadig økende priser og renter, 28 prosent synes det er utfordrende å få inntektene til å dekke alle utgiftene, mens 15 prosent oppgir at kontoen blir tom før lønningsdatoen hver måned. Noen velger å ta grep allerede nå, mens andre vil prioritere ferie for alt det er verdt.

37 prosent svarer nemlig at feriepengene skal brukes til å spare på bufferkonto, mens 22 prosent skal betale ned gjeld. Halvparten av de spurte skal derimot bruke feriepengene til nettopp ferie, og blant disse har 11 prosent forbrukslån. Ifølge Gjeldsregisteret var det i mai et nytt hopp i forbruksgjelden blant nordmenn. Den samlede usikrede forbruksgjelden økte med 2,4 milliarder (+1,6%) fra 154,0 til 156,4 milliarder.

– Dyrtiden påvirker de fleste av oss, og mange tar konsekvensene av det og ser ut til å bruke årets feriepenger på å nedbetale gjeld eller spare. Dessverre er det også litt for mange som stikker hodet i sydensanden og unner seg en ferie de faktisk ikke har råd til. Hvert år kommer det folk til oss hvor ferien har gått hardt utover økonomien. Dette er ikke en situasjon vi unner noen.

Advarer mot trivielle forbrukertips
Når sommerferien nærmer seg, mangler det ikke på sparetips fra ulike aktører – alt fra å «late» som at valutakursen er høyere enn den faktisk er ved utregning til euro, til hvordan reise mer budsjettvennlig. Thoresen tror dessverre mange bruker slike tips for å rettferdiggjøre kortsiktige valg, selv om man kanskje innerst inne vet at det ikke er lurt.

– Det hjelper ikke å «lure seg selv» ved å trikse på mattestykket eller dra til et litt rimeligere sted dersom du ikke har pengene til å betale kredittkortregningen i august. Da er faktisk det beste rådet å droppe ferien, og heller spare pengene. Vi kan forstå at det er svært vondt for mange, men å dra med seg høy gjeld inn i høsten med flere renteoppganger og trolig ytterlige prisstigning, kan i verste fall velte hele familieøkonomien til folk, avslutter Thoresen.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov på vegne av Bluestep Bank. Det er i perioden 29-03 - 10-04-2023 gjennomført til sammen 1004 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år. Undersøkelsen har tatt sikte på å avdekke holdninger og vaner tilknyttet privatøkonomi, lån og forhold til bank.

Bluestep Bank tilbyr omstartslån, boliglån, mellomfinansiering og sparing. Selskapet ble startet i Sverige i 2005 og har operert i Norge siden 2010. De har 264 ansatte fordelt på filialer i Oslo, Stockholm og Helsinki. Banken har spesialisert seg på omstartslån, og er markedsleder i sin sektor. Omstartslån lar kunden samle sikret og usikret gjeld i ett lån med sikkerhet i bolig. Formålet med omstartslån er å gi kunden lavere kostnader og bedre økonomisk oversikt. Bankens visjon er å bidra til økt økonomisk inkludering. Bluestep Bank Norge ledes av Steinar Thoresen.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:

Juan Navas, Head of Corporate Communication, Bluestep Bank
juan.navas@bluestep.se