Pensionärer har tjänat miljoner på bostaden

Den som köpte en villa 1981 och fortfarande äger den har tjänat stora pengar på sitt boende. En genomsnittsvilla är i dag värd ungefär tolv gånger så mycket som när den köptes, vilket motsvarar en genomsnittlig vinst på ungefär 3,6 miljoner kronor. Det visar en sammanställning av ny statistik från SCB som genomförts av 60plusbanken.

– Många har bostäder som ökat avsevärt i värde under åren och de sitter därför med en stabil ekonomisk trygghet, men ibland utan likvida medel att röra sig med. Den som är 60 år och äldre kan oftast inte ta eller utöka sitt bolån hos sin befintliga bank. Pengarna hamnar så att säga i en låst skattkista, säger Sandra Lillienberg, chef för 60plusbanken som erbjuder skräddarsydda lånelösningar för personer över 60 år.

I riket som helhet ökade värdet på småhus med 3,6 miljoner kronor under perioden 1981–2022. Den största värdeökningen under perioden skedde i Halland där ett småhus ökade 15 gånger i värde. Den minsta värdeökningen stod Västernorrland för med sju gånger högre värde.

– Den allra snabbaste värdeökningen, hela 17 procent per år, skedde under åren 1988–1991. Den som har ägt sin boende riktigt länge kan alltså tillgodoräkna sig mest, vilket framför allt gäller äldre personer. Förutsatt att det finns sätt att komma åt den värdeökningen vill säga, säger Sandra Lillienberg.

Kontakta gärna
Sandra Lillienberg, chef för 60plusbanken
sandra.lillienberg@60plusbanken.se

Juan Navas, presskontakt 60plusbanken
juan.navas@bluestep.se

Läs mer om 60plusbanken, på www.60plusbanken.se

Om statistiken
Statistiken är hämtad från SCB:s statistikdatabas. Statistiken över fastighetspriser hos SCB är i löpande priser, men även om man räknar bort inflationen så kvarstår en betydande värdeökning. 100 kronor i 1981 års penningvärde motsvarar 369 kronor 2022.

Tabell: Värdeökning småhus 1981–2022 (miljoner kronor)

Län  Värde 1981  Värde 2022  Värdeökning
Östergötland  0,35  3,7  3,3
Riket  0,33  3,9  3,6

Fakta: 60pluslånet
- 60pluslånet är inte ett bolån utan en kapitalfrigöringskredit som hjälper dig som är över 60 år att frigöra pengar från bostaden till ditt konto.
- Med 60pluslånet betalar du ingen löpande ränta och amortering, så utgifterna i vardagen höjs inte. Räntan läggs i stället till lånet och betalas den dag du väljer att sälja.
- 60pluslånet innefattar en trygg Bo-kvar-garanti och en Skuldfri-garanti som innebär att lånet aldrig kan bli större än bostadens värde samt att du kan bo kvar i bostaden så länge du önskar eller kan.

Om 60plusbanken
60plusbanken lanserades 2020 och erbjuder skräddarsydda lånelösningar för personer som är över 60 år och äger sin bostad. Genom 60pluslånet hjälper vi kunder att på ett tryggt och ansvarsfullt sätt frigöra kapital från det egna boendet, utan att behöva flytta. 60plusbanken är en del av Bluestep Bank AB (publ) som är ett bankaktiebolag som står under Finansinspektionens tillsyn. Mer information om Bluestep finns på koncernens hemsida

Published 2023-06-15 08:00

Modified 2023-06-30 10:23